onsdag 4 maj 2011

Gulaschgryta

Gjorde en tabbe häromdagen...Skulle lägga fram lövbiff för tining. När jag kom hem efter jobbet sen såg jag till  min stora förskräckelse att jag fått upp fel kött. En stor bit fransyska.. Hjälp mig! hade inte planerat att göra ett långkok.. Fick räddat upp situationen med med en flygande jacob istället. Sambon köpte med färsk kycklig, bananer och lite jordnötter. Tack och lov för det!
Men hade jag tagit upp kött, låtit det tina så kunde jag möjligt slänga iväg det. Blir ju en bakterieexplosion om jag skulle frysit in det igen..

Hade som tur va ingredienser hemma:




500 g benfritt nötkött, t ex högrev, grytbitar
3 grovhackade gula lökar
1 vitlöksklyfta, i skivor
1,5 msk paprika
2 krm stött kummin
1 msk flytande smör
2 msk tomatpuré
2 tsk mejram
0,5 krm kajennpeppar
1 lagerblad
1 köttbuljongtärning
6 dl vatten
8 medlestora potatisar, skalade, i bitar
1 grön paprika, i tärningar
1 röd paprika, i tärningar
3 krm salt
1 krm svartpeppar

Skär köttet i bitar, ca 2 x 2 cm. Fräs lök, vitlök,
paprikapulver och kummin i fettet i en stor gryta.
Blanda ner kött, tomatpuré, resten av kryddorna
och så mycket buljong att den nästan täcker
köttet.
Koka under lock på svag värme tills köttet är
mört, ca 1 timme. Lägg i potatis och paprika och
koka tills potatisen är mjuk, 10-15 minuter.
Smaka av med salt, peppar och ev mera kryddor.

Servera med grovt bröd och en klick turkisk yoghurt. Lite sallad ersätter brödet för att bli lchf vänligt. Potatisbitar bör undvikas också. Någon liten morot funkar ju bra, lite extra turkisk yoghurt så blir det perfekt.

Grytan blir supergod att göra en dag före!!
Var väl tur i oturen att jag fått upp fel kött! Blev onsdagens middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar